Alla inlägg under november 2006

Av Rwandafamiljen - 27 november 2006 10:22

En liten bloggning såhär på måndagen för att berätta hur vi har det. Vi är mitt i den lilla regnperioden som i år startade ovanligt sent. De bönder som sådde bönor i vanlig tid blev tvungna att skaffa nytt utsäde och försöka igen eftersom de riktiga regnen dröjde efter de inledande skurarna och de grodda bönorna då vissnade. När väl regnen kom var de delvis mycket häftiga och har spolat bort en del vägar och även ödelagt åkrar med grödor. Det är nu grått om dagarna, cirka 15 grader varmt (=känns kyligt), och det regnar kraftigt en eller flera gånger nästan varje dag och/eller natt. Åtminstone har det blivit grönt och vackert i omgivningarna, men undertecknad som tidigare har arbetat mot erosion och jordförstöring blir ganska deprimerad när jag ser hur det ser ut i de branta kullarna runtom i Rwanda... Framåt mitten av december skall regnen upphöra, för att återkomma i perioden mars-maj ungefär./Mamma

Av Rwandafamiljen - 25 november 2006 12:55

Var ledig i torsdags för jag var sjuk.(Hade jätte-ont i huvudet och ont i magen.) Pappa och jag åkte till doktorn. Där fick vi vänta i typ 2 timmar..*Stön*.. Men sen fick vi komma in då vägde han mig och tog blodprov i långfingret. När han hade kollat på provet i ett microscop så visade det sig att det fanns 2 malaria parasiter i blodet. Så vi fick ett papper på vilken medicin jag skulle ta. Så vi åkte till ett apotek inne i stan.. Det var BLÅA tabletter! Blääää!! Jätte-äckliga.. Usch.. Jag tog två i torsdags, 2 i fredags och nu ska jag ta 1 idag.. Och doktorn sa oxå att jag skulle ta reliv hela tabletter tills huvudvärken släppte.. Jobbigt, jag brukar ju ta halva annars..Hmm... Men men...******************************************
***Tur att vi gick till doktorn,för annars hade jag kanske blivit ännu sjukare..Fast nu är jag frisk igen.Badade i poolen igår!! Roligt!Det var allt för idag!//Lilla-syster!

Av Rwandafamiljen - 22 november 2006 13:26

Hejsan!!Nu har halva veckan gått.. Bara 3 dagar och 2 veckor kvar tills Store-brorsan kommer!!**************************************
********I måndags var det trädplanteringsdag!! Det är för att det finns så lite "vanliga" träd här i Rwanda, och då måste man ha en dag som alla ska plantera ett träd. Min klass i skolan satte en alovera (om det stavas så)... Det har inte hänt nånting med den än.Igår ,tror jag det var, då kändes det som om alla pratade svenska runt omkring mig. Men sen fattade jag att dom inte gjorde det utan att det var jag som fattade vad dom sa. Det var JÄTTE COOLT! **********************************************
Imorgon är jag ledig efter lunch, för alla lärare på primaire (=mellanstadiet & lågstadiet) ska ha möte med inspektörerna som är här från Belgien denhär veckan. Alla i skolan är jätte-nevösa för dom är jättestränga!!Haha...Det är som en film alltihop..Men nu måste jag gå!*******Kramar***från***lillasyster*********
*********

Av Rwandafamiljen - 20 november 2006 10:11

Idag var det fullt av vägspärrar med poliser när vi skjutsade till skolan. Alla bussar och bilar blev stoppade och folk fick veta att de inte skulle till sina kontor, utan gå hem och plantera träd i området där de bor. Hade tydligen annonserats på radion i ett sent skede, så det var många som inte visste om det. Från mitt kontor gick vi i samlad tropp upp till ett kommunalt center och fick hämta lite trädplantor som vi planterade längs gatorna i våra kvarter. Jag satte två stycken Jacaranda-träd, så om några år kanske de blommar blåsipps-lila här utanför./Mamma

Av Rwandafamiljen - 19 november 2006 10:14

AAAhhh!!!HADE PRECIS SKRIVIT KLART HELA BLOGGEN FÖR IDAG!!!Men så häne nåt så ALLTING försvann..ååå Vad jobbigt..Men men... Orkar inte skriva allt som jag skriv förut men endel..***************************************
*******Jag börjar med att säja grattis till stora-systern som har namns-dag idag! GRATTIS!!!**************************************
********Igår åt vi på resturang! Kul! Den hette New Cactus!Väldigt fin utsikt över endel av stan, möjligen vårat hus!Kan man ju inte veta! Det var iallefall åt det hållet! Idag ska vi se på ett av dom 3 husen som vi redan sett på, men mellan-syster har inte sett det så vi ska dit igen.Men jag VILL inte flytta!! Jag trivs i det här huset.. Men vi får se hur det blir!*****************************************
*****Det är kanske ingen skola i morgon.. Men jag vet inte. Det sa iallefall en av mellan-systerns "kompisar" som skriver sms.Men man vet ju aldrig. Man får hoppas på det bästa!! Kanske kanske inte lixom!Detta var allt för denna gången!//Lilla-syster!

Av Rwandafamiljen - 17 november 2006 10:00

Idag var vi på inflytningsfest hos en annan svensk familj!Det var roligt! För ungefär en vecka sen stod det lådor på många ställen hos dom,men nu fanns det inga alls kvar!! Det är jätte-fint där! Så skulle jag oxå vilja ha det inrett! Vi gav dom en vas med blommor i! Vasen var från Dancing pot. (Försäljningskooperativ för batwa-keramik, mammas kommentar) //<Lilla-syster!>

Av Rwandafamiljen - 8 november 2006 17:57

Svårt få tid att skriva men nu ska jag berätta lite om Goma i Kongo där jag varit måndag-tisdag på ett samordningsmöte. Goma ligger precis på gränsen till Rwanda, norr om Kivu-sjön, och har de senaste 15 åren varit hårt drabbat. Stora mängder flyktingar från folkmordet i Rwanda fanns i flyktingläger där 1994-96. Till viss del finns de fortfarande kvar i omgivningarma, främst de som är delar av den rwandiska hutumilisen Interahamwe som riskerar fängelse om/när de återvänder till Rwanda. Krigen i Kongo har gått hårt åt Goma, och det ofattbart stora avståndet till huvudstaden Kinshasa har lett till ett i princip laglöst tillstånd helt utan fungerande samhällsstrukturer. Som om inte detta vore nog fick vulkanen Nyarigongo ett utbrott 2002 och halva Goma förstördes av framvällande lava.Resan i söndags, norrut genom Rwanda, var mycket varierande och med vackra vyer. Från Kigali klättrade vi uppåt, uppåt och körde sedan länge ”på toppen av världen” längs en höjdrygg innan vi slingrade neråt och följde dalgångarna, tills det gick uppåt igen. På de allra branstaste sluttningarna och bergstopparna växer eucalyptusträd så det påminner mycket om Etiopien. Man kan se gott om lokala bikupor (som 1 – 1,5 m långa ihåliga trädstammar) sitta i någon grenklyka uppe i träden. Men även mycket branta sluttningar odlas med jordbruksgrödor utan att man har konstruerat tillräckligt med terrasser. Det syns tydliga spår av erosion och jordflykt överallt, från små rännilar i de övre fälten till djupa fåror längre ner på sluttningarna, och floder som är helt brunröda av bortsköljd, bördig jord. Det kommer att bli mycket allvarlgt för Rwandas jordbruk inom kort... Grödorna som odlas är bönor av flera sorter, majs, sötpotatis, bananer, kaffe, sockerrör, gräs till mjölkkor, vitkål, morötter, potatis, m.m När vi närmade oss de norra delarna tornade vulkanerna med bergsregnskog upp sig och det fanns även teodlingar i dalarna samt pyrethrum (en prästkrageliknande blomma som man gör insektsgift av) i sluttningarna. Ifrån Ruhengeri är utgångspunkten för att se bergsgorillorna, men det är tveksamt om vi kommer att göra det ens längre fram eftersom det är en nedre åldersgräns på 15 år, och det vore orättvist mot Lillasyster. Från dessa trakter slingrar man sig neråt Kivusjön som ligger så vackert med höga berg på alla sidor. Från sjöns botten utsöndras pga den vulkaniska aktiviteten mycket metangas, och en del av denna används för elproduktion.Gränspassagen var smidig och tog högst en kvart sammanlagt och visakostnad för åtta dagar i Kongo var 30 $. Att jämföras med en dryg timmes byråkrati och 60 $ för en dag när jag åkte mellan Bujumbura i Burundi och Uvira i Kongo för drygt två veckor sedan. Redan i tullstationen kändes Kongo annorlunda än i Rwanda; lättsam kongo-pop spelas i radion och folk har en tendens att dansa fram.Goma ser helt förskräckligt ut egentligen. En stor del av centrala staden är nästan öde, ett stort lavafält, med bara enstaka återuppbyggnad på gång här och där. De få byggnader som finns kvar från innan vulkanutbrottet har hela bottenvåningen begravd i lava. När man kör längs huvudgatan får man plötsligt åka uppför en liten backe och befinner sig sedan 1,5 – 2 m högre upp, uppepå den stelnade lavan. Vägen är inte ordentligt iordninggjord, utan mycket ojämn och stenig. Överallt i Goma ser det mycket smutsigare och skräpigare ut än i Rwanda. Mycket sopor och plastpåsar slängda. Och jorden som bildas när lavan bryts ner är helt gråsvart, så när det regnar blir det en svart gegga istället för röd gegga som i Rwanda. På min morgonpromenad mötte jag många glada och prydligt klädda skolbarn, och det ger hopp för framtiden. Annars är det lätt att man blir väldigt nedslagen av att veta/höra om allt hemskt som barn och kvinnor i Kongo har blivit, och blir, utsatt för. Jag såg t.ex ett helt hus fullt med kvinnor som håller på att återhämta sig efter att ha blivit utsatta för brutala våldtäkter från olika banditgäng och milisgrupper. Sådan är situationen för så många kvinnor och flickor i östra Kongo, men världen tycks inte bry sig... Alla hoppas nu på lugn efter valet och att samhällsstrukturerna skall stärkas i hela landet, och att säkerheten återvänder så att utveckling kan ske./Mamma

Av Rwandafamiljen - 6 november 2006 18:45

Idag var det skola igen efter lovet..Inte så kul..Skullegärna vilja ha en vecka till!!Men nu är det bara några veckor kvar tills Store-brorsan kommer ner och hälsar på!!Vad kul det ska bli!! Imorgon är det lång dag.(ända tills kvart i 5.) Suck.. Men då är det iallefall engelska lektion!! Det är roligt,för då pratar dom engelska hela tiden! Där hänger jag med!Efter denna långa dag kommer senare Mamma hem fån Congo!! Det blir kul!Idag skulle det vara data sista timmen..Det var första måndagen jag går skoldag på. För det har varit ledig dag och innan det hade jag inte ens bärjat i klassen. Men iallefall gick jag där hela dagen och tänkte på hur det skulle bli på data-timmen. Men så timmen innan denna hemska timme säjer våran fröken att det inte är nån data eftersom data-läraren inte var där!. Vilken lättnad! Men skräcken kommer tillbaka nästa måndag igen..Jaja!Det är väl bara att stå ut. Jag har ju stått ut det första ,då ska jag väl kunna stå ut denna med!!Det var allt för nu!//Lilla-syster!

Ovido - Quiz & Flashcards