Alla inlägg under november 2007

Av Rwandafamiljen - 29 november 2007 21:48

Samtal med Greta, 17 år, fd barnsoldat (bortrövad vid 7 års ålder, rymt från gerillan vid 12 års ålder), fd tjänstehjon (tills hon blev utnyttjad av mannen i huset), fd gatubarn i Bujumbura som försöjt sig genom prostitution (2 $/samlag med kondom, 6 $/samlag utan kondom). För ett drygt halvår sedan genomgick hon en utbildning och fick tillgång till en mikro-kredit på bara 40 $. Genom detta kan hon numera försörja sig genom att sälja tomater, jordnötter och torkad fisk på marknaden. "Jag tjänar oftast tillräckligt för att försörja mig och min lilla dotter. Jag hoppas kunna betala tillbaka lånet helt inom kort. Och jag bryr mig inte om när mina fd kollegor (de prostituterade) retar mig för att jag går i samma klänning hela veckan och inte har snygga kläder och smink som de. Nyligen gjorde jag ett HIV-test och fick veta att jag är frisk! Det är mitt kapital."

Av Rwandafamiljen - 27 november 2007 14:17

Nyss blev det nästan svart ute och en hård vind började blåsa. Och nu formligen vräker störtregnet ner. Det smattrar mot kontorstaket så att vi knappt hör vad vi säger härinne. Lervägen utanför kontoret kommer att vara helt bortspolad när jag ska hem.

Av Rwandafamiljen - 26 november 2007 21:41

Dagarna rullar på och det händer inte så mycket att skriva om. Skola och jobb tar som vanligt mycket tid, vädret mest regnigt som det brukar vara (ganska soligt i söndags morse dock), internet lika trögt trots att vi bytt anslutning, osv.


Fågelparet på terrassen som vi skrev om i ett tidigare inlägg (3 okt) är tillbaka efter ett uppehåll från mitten av oktober till mitten av november. De fixar och donar med sitt bo och kanske lägger de till och med ägg nu, för honan är mest inuti boet.

Av Rwandafamiljen - 14 november 2007 21:57

Orsaken till att vi är här.

Av Rwandafamiljen - 14 november 2007 05:56

I början av vår gata bor några som har installerat allt för många elektriska apparater i sitt hus. Strömmen som erbjuds här i Kigali räcker inte till (man kan inte få tre-fas i vanliga bostadshus, endast till industrier). Så de brukar köra sin dieseldrivna generator en stor del av tiden för att "toppa upp". Vi har tidigare sagt till dem att inte köra den nattetid eftersom det hörs och känns (lågfrekventa vibrationer) mycket i vårt hus. Men i natt var det dags igen... Vi låg vakna en stor del av natten...

Av Rwandafamiljen - 8 november 2007 13:32

Riktigt råkallt väder här i Kigali idag. Mulet och regn har det ju varit flera dagar, men riktigt så kallt som sedan i går kväll har det inte varit på länge. Vad menar vi med kallt undrar ni kanske i Sverige (där det varit snöfall och halka efter vad vi hört)? Tja, ungefär mellan 12-14 grader skulle jag tippa (ingen termometer till hands), och det låter kanske inte så allvarligt. Men i stenhus utan uppvärmning blir det snabbt nerkylt inne när det är dåligt väder. Ikväll får det bli dunsockar på när man kryper till sängs!

Av Rwandafamiljen - 7 november 2007 12:50

Hej!

Idag kom jag med chafför hem från skolan, för pappa är inte hemma. Så jag åt själv också! Kul! Ikväll ska vi på lucia övning på sida kontoret. Jag och några till ska sjunga "En stjärna lyser så klart" den brukar vi sjunga på kören i Sverige. Men vi har inte hunnit träna så mycket!!:/ Men det är ju i och för sig bara en träning! Vi kommer ju hinna träna mer senare.

Idag hade vi informatique på skolan och jag var inte där förra gången såjag hade missat lite. Men det gjorde inget. Mina kompisar sa att läraren hade sagt att det skulle vara ett prov denna gången. Och några andra sa att det var en läxa, men dom hade inte gjort den för dom hade inte fattat hur man skulle göra.  Alla var rädda när vi kom till data salen... Men fröken började bara som vanligt och det blev inte nån contrôle!Puh!!

Idag är det film på skolan men jag kan inte komma för vi ska ju på lucia saken. Men det är inte så många kompisar som ska komma heller så... En av mina kompisar skulle gå men hon fick inte för sin pappa som tyckte att den var för violent. Bråkig/våldsam... Det är 4 fantastiques 2 jag har inte sett den så jag vet inte om den är det. Nu måste jag sluta och återvända till mina 100 läxor!Haha

Hej då!//Lilla syster

Av Rwandafamiljen - 5 november 2007 19:15

Hej

Nu var det första dagen i skolan igen efter lovet.

Fast lovet var bara en vecka ,men ändå! Super skönt och fint väder! Tur nu regnar det igen! när vi går i skolan. Nu är det snart examens tider igen eller snart och snart det är väl 5 veckor eller 4 vet inte riktgt. Men jag vet inte om jag kommer att ha några... Kanske.Eftersom jag går i 6:an kommer jag att ha examens i juni! Men det kommer gå bra!

Måste gå!...

Hej då!

Ovido - Quiz & Flashcards