Alla inlägg under februari 2007

Av Rwandafamiljen - 25 februari 2007 22:04

En hektisk arbetsvecka för undertecknad gjorde att vi inte kunde åka på någon större utflykt under flickornas februarilov. Fredag eftermiddag kom jag dock loss lite tidigare och kunde förenas med övriga som tillbringat hela eftermiddagen vid poolen på Novotel i sällskap med belgiska familjen vi känner. Soligt och varmt för en gångs skull!Även lördag eftermiddag var vi till Novotel (efter läxläsning på förmiddagen), men då var det mulet och lite regn, så vi badade inte utan spelade bara lite badminton i parken. En stor flock med krontranor går fritt omkring bland blommande buskar och träd.Idag gjorde vi en snabbtur upp till Gisenyi och Kivusjön. Klart och fint väder så man såg alla vulkantopparna i Virungabergskedjan, inklusive den aktiva Nyiragongo utanför Goma (utbrott 2002). Soligt och skönt vid stranden, men spöregn hela hemresan. Nu blir det fem veckor med hårt pluggande/arbete innan påsklovet.../Mamma

Av Rwandafamiljen - 20 februari 2007 21:16

Vi hade ett norskt par hemma hos oss på middag, och till kaffet hade lillasyster, fettisdagen till ära, bakat semlor! Det var första gången hon gjorde det och de blev helt otroligt lyckade - så luftiga och mjuka. Jättegott! (Mandelmassan hade storasyster skickat med från Sverige när undertecknad var på möten i januari)/Mamma

Av Rwandafamiljen - 19 februari 2007 08:35

Hej!Ifredags var det carnaval i skolan. Det var roligt! Nästan alla var utklädda. Jag var utklädd till Pippi Långstrump, med ståltrådsflätor. Under hela dagen hade jag som en skrivande dagbok i huvudet. Sen när jag stod och snurrade hopprepet. Då kom en JÄTTE HÅRD boll rakt i huvet på mig! AJ! Det kändes som det gick i slowmotion när jag halvt slängdes till backen. Då började dagboken skriva igen. Så här skrev den: Och då hände det! Haha! Knasigt! Då kom mina kompisar direkt och frågade hur det var: Ca va Ingrid???Sen skällde några ut han som hade skjutit bollen. Sen gick dom med mig till Systern. Med henne och hennes kompisar letade vi efter vatten efter en stund hittade vi det.Jag fick godis av en tjej som såg att jag grät.Resten av dagen var bra!//Lilla syster!Ps.Bilder kan ni se på systerns bilddagbok. Ds

Av Rwandafamiljen - 10 februari 2007 12:44

Hej alla!I fredags hade vi (i klassen)teckning! Då sa jag att min kompis målning var fin, då sa hon: Ja jag vet Tack!!(Så säjer man ju inte i Sverige!)Haha!Dom är så roliga här!Ja det var bara det jag ville säja!Om ni undrar så är det bra här!Skriv gärna komentarer! Fast dom kommer inte visas för alla för en jag har accepterat den!//Lilla syster!

Av Rwandafamiljen - 3 februari 2007 21:39

Nytt försök att åka till Lac Muhazi. Trots ihärdigt regnande under natten till idag, bestämde vi oss för att att åka. Och väl därborta visade det sig att det inte regnat lika mycket - vägen var helt OK. Och efterhand sprack molntäcket upp och det blev soligt. Vi hade sällskap av en annan familj som tyckte det var en intressant väg ner till sjön. Man åker mycket nära den afrikanska verkligheten med åkrar och små hus, fullt med vinkande barn. Denna del av Rwanda är förhållandevis välmående; folk har både salugrödor (kaffe, tobak, tomater) och odling till egen försörjning (majs, bönor, solrosfrön, sötpotatis, kassava, m.m.) En och annan ko, men mest getter. Många har målat sina hus riktigt snyggt och planterat blommor utanför.Framme vid tomten vid sjön fikade vi, och badade sedan större delen av dagen. Skönt att simma riktigt långt!Mellansysters rektor kom körandes med en motorbåt efter vilken hennes kusin (doktorn på en av privatklinikerna i Kigali) åkte vattenskidor. ;-) Han äger tomten intill den vi besökte.Vi såg pied kingfisher, black-necked heron, harrier hawk, black crake, m fl fåglar.När svarta moln tornade upp sig i horisonten packade vi ihop kubb-spelet och drog hemåt. I Kigali var det spöregn som vanligt./Bilder finns på mellansysters bilddagbok på nätet!

Av Rwandafamiljen - 1 februari 2007 17:27

Idag är det helgdag här i Rwanda. Alla hjältars dag. Frågade arbetskamraterna vilka hjältar det är, men fick lite olika och svävande svar. Någon gammal kung, ett antal som dött vid "fronten", några som gjort insatser och/eller dött under folkmordet 1994.Nåväl, inte aktuellt för oss att ta oss till officiella paraden på Amahoro-stadion, så vi ägnar dagen åt det som det oftast blir när vi har ledigt: läxläsning. Matteprov har båda flickorna imorgon, och lillasyster har dessutom historieprov (tidslinje från forntiden till nutid, med olika tidsåldrar och en hel mängd årtal och händelser).Ett tag var planen för dagen att åka till Lac Muhazi, men eftersom det regnade på onsdagskvällen gick det inte. Det är nämligen lerväg sista halvtimmen och därmed oframkomligt vid regnväder.../Mamma

Ovido - Quiz & Flashcards