Alla inlägg under maj 2007

Av Rwandafamiljen - 31 maj 2007 16:09

Äsch då, nu regnar det igen i Kigali. Ingen ordning alls på regnperioder och torrperioder i Rwanda. Nu är den tiden då det egentligen "ska" vara ganska varmt och soligt. Men idag har det varit mulet och kyligt hela dagen, småregnat lite av och till, och strax före 16-tiden brakade det löst i ett rejält regnväder. Gatan utanför jobbet förvandlas till en lerflod...


Tycker att klimatet här är mycket sämre än i de afrikanska länder jag jobbat tidigare. Eller så är det klimatförändringen som gjort det? Nej, men visst är det nog så att regnmängden totalt sett är högre här, närmare Centralafrika, än den är i Östafrika. Utan att det för den skull är så mycket grönare och lummigare tyvärr, men det beror på befolkningstätheten. 9 miljoner människor på en yta ungefär av Smålands storlek... Ekologisk katastrof är bara förnamnet.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 30 maj 2007 21:06

Vi har det inte så exotiskt här i Kigali som man kanske tror hemma i Sverige. Allt blir rutin efter ett tag. Vi kliver upp 5:45 varje vardag (och vaknar även tidigt om helgerna eftersom huset är mycket lyhört), äter frukost bestående av yoghurt, flingor, fruktsallad (ananas, papaya, mango, banan, passionsfrukt), bröd och te. Åker till skolan 7:15 sedan droppas undertecknad vid kontoret (ifall jag inte redan är ute i fält). Hemma är det vattenkokning & vattenfiltrering, tvätt (vi har tvättmaskin), strykning, matinköp och matlagning (mycket jobb med att skölja grönsaker och frukt). Flickorna äter lunch på stan när de har lektioner även på eftermiddagen, annars äter de hemma (grönsaker, soppa eller liknande). Fransklektioner hemma två-tre ggr per vecka. En tripp till poolen i Palisse varje dag som det inte regnar - vi simmar 200-250 m (mellansyster har lärt sig crawl). Middag hemma (grönsaker, kött eller fisk samt alltid fruktsallad till efterrätt) och sedan läxläsning, tills vi stupar i säng under myggnäten. Malariaprofylax är tyvärr ett måste i Kigali. 


På helgerna gör vi ibland utflykter (när vi hinner för alla läxor), och äter då och då ute på restaurang. Tyvärr finns ingen etiopisk restaurang, den stängde stax innan vi flyttade hit och ägaren driver istället amerikanska klubben (där vi inte är medlemmar). Favoritställen är Indian Khazana & Sol e Luna samt förstås fina Comme Chez Moi som drivs av bekanta till oss. Det finns inte så mycket i kulturväg här (franska kulturinstitutet stängdes i november när Rwanda bröt de diplomatiska förbindelserna med Frankrike) så vi är mest hemma; ser någon DVD-film eller träffar vänner.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 27 maj 2007 21:43

Examenstiden 11 - 22 juni närmar sig med stormsteg. Hela helgen ägnades åt pluggande för mellansyster. Kemi, fysik, matte, spanska.... Ja, tiden räcker inte till. Inte är det tillräckligt med dessa examina heller - flera andra prov denna och nästa vecka... Belgiska skolsystemet känns överambitiöst.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 24 maj 2007 22:34

Denna gång har jag varit fyra dagar i Burundi. Bilresa dit och flyget hem. Workshop & projektbesök. Varmt och skönt i Bujumbura, kontrasten mot ett kylslaget (i flera bemärkelser) Kigali känns. Men skönt vara hemma igen och få alla rapporter om familjens förehavanden.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 23 maj 2007 19:03

Hejsan hejsan!!

 Jag är så glad. Allting går snabbare..Läxorna gör jag fort,då får jag mer tid till annat!, lektionerna med våran "hemma-lärare" går mycket snabbare trots att det är 2 timmar, dagarna i skolan är ganska fort slut, och engelska timmarna hinner knappt börja förän dom är slut. M.m


Nu är det bara 36 dagar kvar tills Sverige-hemresan, och bara 26 skol dagar. Men systern tänker nog mera på examena än jag gör. Föresten tror jag inte att primère har några examen...Hoppas jag inte iallefall:/

Nu måste jag dra mig!

//Lilla-syster! 

Av Rwandafamiljen - 22 maj 2007 18:20

Hejsan!

Oj,oj,oj!! Jag har inte skrivit på superlänge! Hoppas ni förlåter mig?!Sluta inte att läsa bloggen är ni snälla!!


Det har hänt mycket sen sist. Min en stor sak som har hänt,(faktist så var det igår!)det är att jag har haft ett föredrag inför min klass! Jätte spännande! Jag hade om Sverige! Det blev stor succé!! Efteråt sa fröken: det är så här ett föredrag ska se ut!! Jag var så glad. När jag satte upp den på tavlan, utropade alla!! Oh!!Vilka fina bilder. Voila,det är så Sverige ser ut?!

Nu sitter den på väggen i klassen!!


Det var typ allt som har hänt.

Jag lovar på heder oh samvete att jag kommer att skriva oftare!

Hej då!

//Lilla-syster

Av Rwandafamiljen - 20 maj 2007 22:15

Vi åkte till Akagera-parken och tältade. Helt ensamma på tältplatsen uppe på berget, med milsvid utsikt över sjöarna och in över bergen på tanzaniska sidan. När natten föll tände vi en lite lägereld och tittade på stjärnorna. Södra korset är fint! Och miljoner småstjärnor i Vintergatan syns tydligt i den afrikanska natten. Underbart!


Safari på morgonen med ganska mager utdelning denna gång. Kul flodhästar samt en krokodil, men inga giraffer eller elefanter.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 17 maj 2007 07:51

Vi är inte norrmänn, men av olika orsaker kommer vi ändå att fira 17. mai här i Kigali - ett litet enkelt firande för oss själva. Jag har "sløyfe" på kavajkragen, vi har satt upp både norska flaggor och bilder från Hurtigruten och på kronprinsparet därhemma, och vi kommer att äta upp det sista av "brunosten". Hurra! för Norge.


/Mamma

Ovido - Quiz & Flashcards