Alla inlägg under januari 2007

Av Rwandafamiljen - 29 januari 2007 14:45

Hejsan!Förlåt att jag inte skrivit på JÄTTE LÄNGE! men jag har inte hunnit./Nu tänker ni väl:" Men så säger hon ju jämt.?) Men jag har så mkt läxor,det är så det är...*******************************************
*** Ilördags var jag på kalas hos en klasskompis!Systern hade hjälpt mig med håret och kläder.När jag kom dit tog Maïtés (som kompisen heter) mamma och tog emot mig. Sen kom Maïté själv + andra kompisar. Då ångrade jag att jag hade tagit på finkläder för alla andra hade vanliga kläder..Hmm..Sen öppnade hon sina presenter och ALLA ville kolla och greja med presenten som jag gav henne.(Det var en kikare som man ser massviss med samma grej) Och så gav jag ett hopprep som hon började hoppa med direkt!Sen hade vi vattenkrig! Först använde vi vattenballonger men när dom var slut tog i hinkar,bunkar,kassar och muggar m.mAlla blev jätte blötaFast jag blev "pissblöt" först,för alla killar (det var killar mot tjejer)hällde stora hinkar MIG först. Haha!! Och så fortsatte det,men tillslut blev det lite tröttsamt så jag satt och vilade på en gunga.Helt plötsligt kom det MASSA vatten på mig. Då var det en kille som hade smugit sig bakom mig och hällt en stor bunke över mig!!Blev ännu blötare, när jag nästan hade torkat!!Så det var ett kul kalas! Nu måste jag gå!//Lillasyster!PS. På mellansysters bilddagbok på nätet finns det bilder på hur jag såg ut innan kalaset! (datum:27/01/07)

Av Rwandafamiljen - 28 januari 2007 21:07

Igår kväll var vi och en annan familj på fina restaurangen "Comme Chez Moi" som drivs av bekanta till oss. Rwandas bästa chokladmousse till dessert!Idag mest läxläsning som vanligt; på belgiska skolan finns inga begränsningar för hur många prov man kan ha på en vecka... Efter att veckans beting i samtliga ämnen var genomgånget blev det en kortare simtur på Palisse. Mycket folk där idag. Och extremt mycket kvittrande gul-svarta vävarfåglar som höll på att fläta ihop grässtrån till bon i de akacior som växer i gräsmattorna runt bassängen. Det är roligt att studera vävarfåglarna när de sätter sig i det höga elefantgräset och repar av en lagom gräsremsa som de sedan flyger iväg med och skall fläta in i bygget. När det hängande boet är färdigt kommer honan och inspekterar - blir hon inte nöjd så river hon helt sonika ner hela den lilla flätade korgen på backen, och hanen får börja om igen... Vi tog en kvällspromenad i närområdet hemma innan det blev mörkt. Flera riktigt bra plantskolor med trädgårdsväxter och träd finns det alldeles intill. Vi får ta det en annan dag - vi hade bara med tillräckligt med pengar för att kunna köpa en ananas till kvällsmat. Dagen avslutades med lite film hemma.

Av Rwandafamiljen - 13 januari 2007 22:22

När vi flög in från Medelhavet över Sahara var det delvis molnigt. Mellan molnen gick det inte att se marken, utan det var ett ogenomträngligt dis som såg ut som te med mjölk i färgen. Sandstorm! Intressant./Mamma

Av Rwandafamiljen - 6 januari 2007 00:00

Hejsan!Idag åkte Mamma och Store-bror! Snyft*. Vi har varit på etiopisk julafton! JÄTTEGOD mat! Sånt där... Trasmatts bröd. Vad heter det?? Ndera?? Jättegott iallefall. Och så massa linsgrytor och kött. M.m Dom visade vidioar oxå. På etiopiska danser! Roligt att se!Nu måste jag gå!Kramisar!//Lillasyster!

Av Rwandafamiljen - 3 januari 2007 22:17

Idag har vi varit i paradiset. Vi åkte med en annan familj till deras egen tomt invid Lac Muhazi, cirka en timmes resväg från Kigali. Tomten bestod av en grässlänt om cirka 150 x 40 m, med en uppbyggd terrass med tak, en container där trädgårdsmöblerna förvarades, ett torrdass samt en liten brygga. Andra tomter intill varierade mellan att knappt ha något utöver lite träd och blommor, till att hysa små eller större sommarstugor med båthus vid stranden. Vi badade och spelade badminton hela eftermiddagen och det var soligt och skönt. Vattnet var lite grumligt men helt underbart att simma i. Vi såg kungsfiskare och rovfåglar, kameleonter och småfisk (de senare uppfiskade av en från andra familjen, han skulle ha dem till sin vattensköldpadda). Vi åkte lite i en ”pirogue”, dvs inhemsk träbåt som ser ut som ett mellanting mellan kanadensare och eka. Killen som rodde/paddlade tyckte kanske att det var roligt som omväxling mot att färja folk fram och tillbaka över den smala och långsträckta sjön. Det skönaste med hela dagen var lugnet och friden. Det fanns en del folk i närheten som arbetade på sina farmer eller gick förbi på vägen, men inga stora gäng som ropade ”musungo” hela tiden./Mamma

Av Rwandafamiljen - 3 januari 2007 08:00

Hej igen!Vi firade nyår på Kivu Sun. Men det blev dött efter matbuffen! Fast den var god! Tog flera gånger!Men som sagt var blev det trist efter 11 tiden så vi åkte hem innan 12 slaget!*****************************************
*****Idag ska vi åka till nån sjö.. (minns inte vad den heter.) Vi ska dit med Mellan-systerns kompis familj hoppas det blir kul! Hej då!! KRAM FRÅN://Lillasyster!

Ovido - Quiz & Flashcards