Alla inlägg under juni 2008

Av Rwandafamiljen - 29 juni 2008 21:42

Sommarlov, och snart (den 1:a juli) resa till Sverige för Pappan & Systrarna. Vi var bjudna till Lac Muhazi, men Pappan var i packartagen och kunde inte följa med. Vi andra, inklusive Mamman & Storebror åkte.


Det blev en underbar dag; soligt, nästan vindstilla, varmt i vattnet. Vi badade, solade, pratade, åt grillat, spelade spel, etc. Att det var sista gången för flickorna kändes vemodigt. Kanske kommer de tillbaka till Rwanda någon annan gång? Lillasystern har bestämt med hela sin klass att de skall komma om 12 år för att se om Rwanda har förverkligat sin "Vision 2020". (Huvudmålet är att bli ett medelinkomstland..., andra mål - som kanske inte direkt står i planen - är att bli Afrikas Singapore, att alla skolbarn skall ha tillgång till datorer, osv).

Av Rwandafamiljen - 26 juni 2008 22:07

Kväll har vi varit på skolan för utdelning av diplom både för de som  slutar Primaire (=6:an; Lillasystern), och de som slutar Secondaire (=tar studenten; Mellansysterns kompisar). Båda utdelningarna pågick samtidigt så det var synd om dem som hade barn på båda nivåerna.


Vi satt ute på skolgården. Rektorn meddelade att alla 50 barnen hade klarat examina (om man inte klarar får man gå om...) och att inspektören från Belgien varit mycket imponerad av den höga nivån. Barnen här ligger klart över nivån i Belgien. (Det är cirka 80% rwandiska barn, 10% från andra afrikanska länder, 10% europeer). Lillasystern var i gruppen barn som fått 80-89% i examen. I gruppen som fått 90% eller mer fanns 5 barn, därav två av lillasysterns bästa vänner.


Efter diplomutdelning visade lärarna ett bildspel med foton från de senaste två åren; skolarbete, idrottsdagar, utflykter. För oss åskådare som inte varit med kändes det ganska långt, men barnen och lärarna hade jättekul.


Vi var till sist med på mottagning hemma hos en av studenterna som i höst ska läsa arkitektur i Belgien. Flera av de andra studenterna och deras anhöriga/bekanta var med och det blev en fin kväll.

Av Rwandafamiljen - 22 juni 2008 20:44

Tillbaka i Kigali blir det pluggande med flickorna igen. Mellansyster har bara fysikprov kvar innan det på tisdag blir "arkivering" av årets alla prov och inlämningsuppgifter (skall ligga i lådor på skolan tills någon skolinspektör kommer från Belgien och ser att skolan här håller europeisk standard).


Lillasyster är mitt i examina; haft två dagar med franska och matte (flera olika delprov båda dagarna) och nu återstår ytterligare två matteprov samt ett vardera i historia/geografi samt biologi/fysik under måndagen och tisdagen. Vi har läst på för fullt om belgiska kungalängden, världsutställningen i Bryssel 1958, Belgiens floder samt faktiskt även världens länder och huvudstäder. Och vi kan de franska benämningarna på alla ben i skelettet och en hel del fakta om de fem sinnena, om luft och vatten och om fotosyntesen. Och så tränar vi på problemlösning (typ "ett par tjänar tillsammans 2255 euro per månad, frun tjänar 1/5 mer (!) än mannen, hur mycket tjänar var och en?"), omvandlingar mellan olika enheter (meter/dm/cm, kg/hg/g, m3/liter/ml) samt kartskalor ("hur långt är det på kartan i skala 1:2 000 000 om det är 300 km mellan Kigali och Bujumbura?"). Belgiska skolans matematik-kurs tycker jag faktiskt är många gånger bättre än motsvarande i Sverige.


/Mamma

Av Rwandafamiljen - 6 juni 2008 13:57

Nu vet jag var jag skulle kunna tänka mig att bo om jag någon gång tvingas flytta till Bryssel. På rue Washington, mellan Place Albert Leman & Parc Ten Bosch. En lugn gata med små söta stadshus, och närhet till den jättefina Parc Ten Bosch. Att jag hamnade i denna del av Bryssel (utanför kanten på den lilla stadskarta jag fått tag i...) beror på att jag varit på fågelskådning idag under ett stopover på väg från Rwanda till Skandinavien. I några av Bryssels parker bor en koloni om flera tusen papegojor från Argentina som härstammar från några som släpptes ut av en zoohandlare som stängde sin butik på 1970-talet. Papegojorna bor i stora kolonier och håller om vintern värmen tätt tillsammans i sina bon (tänk stort skatbo med massa ingångar). De terroriserar andra stadsfåglar och har bl.a lärt sig härma ljudet av olika rovfåglar! Jag har kommit fram till att det måste vara arten Monk Parakeet som kan ses på bild ungefär mitt på sidan: http://www.fotosaves.com.ar/Psittaciformes/FotosPsittaciformes.html

Jag tyckte iofs att de jag såg inte var fullt så ljusa på bröstet, utan mer gröngula, men de som härstammar från några få burfåglar kanske kan variera i färghänseende? Bona var iaf på pricken lika.


Utflykten rekommenderas! Ta buss 60 från Schumann ( vid EU-parlamentet) riktning Uccle, kliv av vid hållplatsen Washington på rue Americaine och gå runt hörnet och ett kvarter söderut på rue Washington fram till Parc Ten Bosch. Där bor papegojorna i murgröneklädda träd och är lite svåra att se (grönt mot grönt) utom när de flyger, men man hör dem hela tiden. Ytterligare två kvarter söderut finns place Guy d'Azerro, där ser man stora bon.


/Mamman

Av Rwandafamiljen - 4 juni 2008 16:00

Nu är systern i skolan och gör en dissertation man har 4 timmar

på sig!!! Och man får inte ämnena innan heller. Det är en del av hennes

franskexamen resten kommer att vara någon gång i nästa vecka.Hennes examens börjar nästa vecka och fortsätter i 2 veckor (ihopräknat med nästa vecka) och en dag. För mig börjar mina examen näst nästa vecka och håller bara på i 4 dagar. Men jag är endå värst nervös!!! Usch. Vi gjorde ju en prov examen i julas med det var bara i 2 dagar om jag minns rätt. Då fick jag 52% i matte och 64% i franska. Usch nu kommer jag ju att få mindre ju...


Jaja... Måste börja tänka på studierna nu. Ska hinna göra klart innan mamma,syster och brodern kommer hem så att någon av dom kan hjälpa mig med historia läxan. Det är tre sidor fram och baksida att fylla i!!!!!

Jag har redan börjat lite men det var supersvårt!!!

/Lillasyster

Av Rwandafamiljen - 3 juni 2008 20:35

Idag såg vi presidenten på nära håll. Vi har sett hans bil förut, men den brukar alltid köra fort förbi i en lång rad av bilar med blinkande blåljus. Då måste alla andra bilar köra in till vägkanten och stå stilla. Men idag när vi skulle hämta mamma från jobbet stod vi vid rödljuset när bilarna kom. Och då såg vi att han körde själv i sin svarta mersa, på väg till skolan för att hämta sina barn. Han är ganska lång.


/Lillasyster

Ovido - Quiz & Flashcards