Direktlänk till inlägg 15 september 2008

Frukost med elefanter

Av Rwandafamiljen - 15 september 2008 16:09

Långhelg pga valdag i Rwanda 15/9 och därmed en möjlighet till en sista campinghelg i Akagera. Det var fortfarande torrt och därmed lite djur så jag koncentrerade mig på fåglar denna gång. Det var roligt att riktigt ha tid att detaljstudera även brunmurriga småfåglar och genom konsultation av fågelboken kunna avgöra om det var en Flappet Lark eller en Striped Pippit jag sett. Eftersom jag var helt själv på denna utflykt var det ingen som tjatade om att åka vidare utan jag kunde titta så länge jag ville på varje liten fågel. Eller tills den flög iväg...


Hade ett riktigt flyt som fågelskådare. Eller vad sägs om att när man ser en ganska liten, liksom fyrkantig fågel i en trädtopp tänka "det ser ut som en Barbet". Och efter titt i kikare och fågelbok konstatera att det är en Redfaced Barbet, endemisk till östra Rwanda och Burundi. Eller att se några svart-vita skränande fåglar flyga förbi, tänka "någon sorts shrike", titta i kikaren och se knallgula ögon med vita fjädrar liksom strålande runt ögat och då tänka "helmet shrike". Yes, det är en White-Crested Helmet Shrike. (Obs ej skrivet för att skryta - jag är bara nybörjare som fågelskådare - utan för att dela med mig av hur himla roligt det är att titta på fåglar i Afrika!) Andra nya kryss var Woodland Kingfisher, Striped Kingfisher, Klaas Cuckoo, Flankspotted Barbet, m fl. Hade också några trevliga observationer av fåglar jag sett förut men som är vackra: Ross Turaco och African Fish-Eagle (5 eller 6 stycken). Roligt var det också att titta på en ung Bateleur, inte utfärgad, utan bara brun, men kunde identifieras genom den korta stjärten, de stora ögonen och att fjädrarna i nacken såg sådär ungfågelsrufsiga ut.


Den första nattens tältplats var full med andra campare, men den andra natten var jag helt ensam under fullmånens sken. Helt underbart att sitta vid sin lilla lägereld och vänta på att det ska bli lagom glöd för att lägga på den folieinslagna potatisen.


Under natten använde jag för en gångs skull inte mina öronproppar (som äldre blir man ytterligt lättväckt om det inte är tyst och mörkt...) utan låg och lyssnade på Afrikas ljud. Några vårtsvin grymtade ganska nära, två gånger hördes elefanter trumpeta långt borta, och flera gånger under natten hörde jag ett dovt brummande/bubblande ljud. Tänkte att detta låter precis som jag hört beskrivas att elefanters matsmältning (gasbubblor!) låter, men inte är det väl möjligt att elefanter går runt utanför mitt tält?


När det var dags att kliva upp med solen vid halv 6 gick jag en sväng i närområdet. Och jovisst - en liten bit bort var ett gäng elefanthonor i färd med att äta sin frukost bestående av både taggiga och mindre taggiga grenar som de bröt från träd och buskar. Jag stod still och bara tittade på de lugna, gråa jättarna tills de ljudlöst (hur är det möjligt för så stora djurt att röra sig så tyst?) fortsatte vidare och försvann in bland gräs och buskar. Brummelljuden VAR från elefanterna!!


Innan jag lämnade parken fick jag se tre små Dwarf Mongoose kila omkring och kika upp ur sina bohål på mig. De såg ut som små leksaksgosedjur med blanka knappögon, väldigt söta.


Det enda i djurväg som var mindre kul i Akagera denna gång var alla tse-tse-flugor som bet mig hela tiden på benen och fötterna. De ser ut som bromsar (eller "klägg" som vi kallar dem i Västsverige/Norge) och betten kliar helt infernaliskt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rwandafamiljen - 18 februari 2011 13:26


Nu är jag hemma igen (i snön och kylan...) - hamnade inte i den del av landet som ser ut som på bilden i förra inlägget, utan i delar som mer liknar vad jag känner till sedan tidigare från andra länder i samma världsdel. Platt, torrt, soligt och d...

Av Rwandafamiljen - 21 december 2010 21:30


Undertecknad fick idag en trevlig "julklapp" i form av besked att det inom kort bär av till sydligare breddgrader. Plus 50 - 60 graders skillnad i temperatur mot härhemma i Sverige blir skönt för en vinterhatare. Och lite nya vyer jämfört med tidigar...

Av Rwandafamiljen - 19 juli 2010 17:30


Äntligen kom jag iväg på den efterlängtade återresan till Burundi! Utsändande organisation ändrade förutsättningarna när vi redan påbörjat resan i juni, så det var bara att återvända hem från Bryssel och vänta några veckor...   Nu har vi knappt t...

Av Rwandafamiljen - 14 juni 2009 19:48

Se på detta utmärkta inslag från norsk TV, de första 7,5 minutrarna....

Ovido - Quiz & Flashcards