Direktlänk till inlägg 6 juni 2008

Fågelskådning i Bryssel

Av Rwandafamiljen - 6 juni 2008 13:57

Nu vet jag var jag skulle kunna tänka mig att bo om jag någon gång tvingas flytta till Bryssel. På rue Washington, mellan Place Albert Leman & Parc Ten Bosch. En lugn gata med små söta stadshus, och närhet till den jättefina Parc Ten Bosch. Att jag hamnade i denna del av Bryssel (utanför kanten på den lilla stadskarta jag fått tag i...) beror på att jag varit på fågelskådning idag under ett stopover på väg från Rwanda till Skandinavien. I några av Bryssels parker bor en koloni om flera tusen papegojor från Argentina som härstammar från några som släpptes ut av en zoohandlare som stängde sin butik på 1970-talet. Papegojorna bor i stora kolonier och håller om vintern värmen tätt tillsammans i sina bon (tänk stort skatbo med massa ingångar). De terroriserar andra stadsfåglar och har bl.a lärt sig härma ljudet av olika rovfåglar! Jag har kommit fram till att det måste vara arten Monk Parakeet som kan ses på bild ungefär mitt på sidan: http://www.fotosaves.com.ar/Psittaciformes/FotosPsittaciformes.html

Jag tyckte iofs att de jag såg inte var fullt så ljusa på bröstet, utan mer gröngula, men de som härstammar från några få burfåglar kanske kan variera i färghänseende? Bona var iaf på pricken lika.


Utflykten rekommenderas! Ta buss 60 från Schumann ( vid EU-parlamentet) riktning Uccle, kliv av vid hållplatsen Washington på rue Americaine och gå runt hörnet och ett kvarter söderut på rue Washington fram till Parc Ten Bosch. Där bor papegojorna i murgröneklädda träd och är lite svåra att se (grönt mot grönt) utom när de flyger, men man hör dem hela tiden. Ytterligare två kvarter söderut finns place Guy d'Azerro, där ser man stora bon.


/Mamman

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rwandafamiljen - 18 februari 2011 13:26


Nu är jag hemma igen (i snön och kylan...) - hamnade inte i den del av landet som ser ut som på bilden i förra inlägget, utan i delar som mer liknar vad jag känner till sedan tidigare från andra länder i samma världsdel. Platt, torrt, soligt och d...

Av Rwandafamiljen - 21 december 2010 21:30


Undertecknad fick idag en trevlig "julklapp" i form av besked att det inom kort bär av till sydligare breddgrader. Plus 50 - 60 graders skillnad i temperatur mot härhemma i Sverige blir skönt för en vinterhatare. Och lite nya vyer jämfört med tidigar...

Av Rwandafamiljen - 19 juli 2010 17:30


Äntligen kom jag iväg på den efterlängtade återresan till Burundi! Utsändande organisation ändrade förutsättningarna när vi redan påbörjat resan i juni, så det var bara att återvända hem från Bryssel och vänta några veckor...   Nu har vi knappt t...

Av Rwandafamiljen - 14 juni 2009 19:48

Se på detta utmärkta inslag från norsk TV, de första 7,5 minutrarna....

Ovido - Quiz & Flashcards