Direktlänk till inlägg 28 mars 2008

Burundi-resa

Av Rwandafamiljen - 28 mars 2008 19:44

Jag berättar hela Burundi resan på en dag, orkar inte dela upp det.

I onsdags åkte vi till Burundi. Ett grannland till Rwanda som är typ lika stort som Rwanda.  Vår kusin  var med och vi ville visa henne så mycket som möjligt.  Vi bodde på ett gulligt hotell i huvudstaden Bujumbura. Det  hette ”Village hotel” . (De andra gångerna som vi åkt till Burundi har vi bott på ett annat hotell brevid stranden). Gulligt ,men ALLA byggnader var färgade i orange, lite enformigt...

Jag delade rum med kusinen, mellansyster med sin kompis som följde med, och mamma med pappa. Hotellet hade en pool. Där badade vi en gång.  Nästa dag åkte vi till ett hus som kompisen till mellansyster kände. Där badade vi i deras pool. Det var saltvatten . Men vi fick reda på att hemma poolerna i Burundi har man salt vatten i. Kändes lite konstigt efteråt bara. Sen gick vi på den stora marknaden mitt i staden. Där kan man köpa nästan vad som helst.  Mellansyster köpte ett par pilotsolglasögon som såg ut som riktiga för cirka 26 kronor. Vi köpte lite annat också, men hittade inte så fina tyger den här gången. Sen gick vi på ”Musee vivant” där man ser på krokodiler och ormar. Ganska läskigt!! Båda kvällarna åt vi på olika restauranger. Först åt vi på en som heter ”Belvedère”det var mysigt med en utsikt över hela staden. God mat också. Jag tog kyckling i curry. Den var oväntat god! Annars brukar kycklingen vara trådig och inte mycket kött på, men den här var mör och tjock!! Super god!!  När vi satt och åt började det regna jättemycket och det stänkte på oss för vi satt ute, men under tak. Andra kvällen åt vi på en restaurang som heter ”Tanganyika” (som sjön heter och som vi bodde på dom andra gångerna) Där åt jag spagetti pizzayana, men det var väldigt mycket så jag lämnade ganska mycket.   Idag åkte vi hem, stannade i Butare på museet där på vägen. Efter Butare regnade det så mycket att man knappt såg vägen.