Direktlänk till inlägg 28 augusti 2007

Lite av en Tycho Brahe-dag…

Av Rwandafamiljen - 28 augusti 2007 19:55

Det började med att det inte fanns något vatten att duscha i. Visserligen har vi en reservvattentank på tomten, men kl 6.00 var jag inte så sugen på att först klä på mig och sedan gå ut och koppla in tanken. Så det fick bli en mini-dusch med hjälp av kokt & filtrerat vatten som finns i köket (aldrig listigt att dricka okokt vatten direkt ur kranen härnere). Och inte kunde jag sätta igång tvättmaskinen som planlagt. Sedan kom jag på att jag i helgen glömt skicka hem ett viktigt dokument och nu skulle det bli försent... Hela arbetsdagen tyckte jag dock att jag var förhållandevis effektiv. Och efter jobbet lyckades jag genomföra ett oklanderligt telefonsamtal på franska till Ikerezi bokhandel, för att höra om de skolböcker som tidigare låg fast i tullen i många veckor nu hade kommit. Det hade de, och kunde hämtas idag före kl 18.00, eller imorgon. Sedan körde det ihop sig ordentligt. Trafikstocking vid fotbollsstadion och i backen upp mot centrumkullen i Kigali. Jag var trots detta framme vid bokhandeln 17.45 Då sade vakten utanför att det redan var stängt. Förmodligen för att ett antal hantverkare höll på att lägga sista handen vid den nya tegelmur och järngrind som numera omringar Ecole Belge och Ikerezi (förut ett nedgånget stängsel + vegetation). Men det kunde väl innehavaren sagt när jag ringde? Nu hinner vi inte få böckerna innan skolan börjar eftersom jag ska bort och de andra inte kommer förrän söndag. Nästa stopp var German Butchery (som alltså är en livsmedelsaffär, inte bara slakteri, och ja - det är tyskar som driver det) för att inhandla yoghurt, frukt och bröd så att familjen har till frukost på måndag morgon. De kommer till Kigali efter att affären stängt på söndag. Jääättelång kö! Har jag aldrig varit med om förut, men idag var visst halva Kigali i affären samtidigt som jag. Inte fanns det passionsfrukt heller, utan jag fick ta den enda övriga frukten som kan tänkas hålla sig till måndag – trädtomat. Ingen av oss gillar det något vidare, men det får gå. Nu fattas det väl bara att jag försover mig imorgon bitti, skall till flygplatsen kl 04:30.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rwandafamiljen - 18 februari 2011 13:26


Nu är jag hemma igen (i snön och kylan...) - hamnade inte i den del av landet som ser ut som på bilden i förra inlägget, utan i delar som mer liknar vad jag känner till sedan tidigare från andra länder i samma världsdel. Platt, torrt, soligt och d...

Av Rwandafamiljen - 21 december 2010 21:30


Undertecknad fick idag en trevlig "julklapp" i form av besked att det inom kort bär av till sydligare breddgrader. Plus 50 - 60 graders skillnad i temperatur mot härhemma i Sverige blir skönt för en vinterhatare. Och lite nya vyer jämfört med tidigar...

Av Rwandafamiljen - 19 juli 2010 17:30


Äntligen kom jag iväg på den efterlängtade återresan till Burundi! Utsändande organisation ändrade förutsättningarna när vi redan påbörjat resan i juni, så det var bara att återvända hem från Bryssel och vänta några veckor...   Nu har vi knappt t...

Av Rwandafamiljen - 14 juni 2009 19:48

Se på detta utmärkta inslag från norsk TV, de första 7,5 minutrarna....

Ovido - Quiz & Flashcards