Direktlänk till inlägg 26 mars 2007

Afrikansk kjol

Av Rwandafamiljen - 26 mars 2007 21:57

Idag har jag invigt min nya kjol. Sydd i afrikanskt batiktyg (lyckades efter mycket letande i Kigalis tygbutiker hitta ett någotsånär diskret mönster) i modell efter en av mina favoritkjolar. Sömmerskan finns i Bukavu (DRC) och har fått sin utbildning på en av de yrkesskolor vi samarbetar med. Tidigare var hon gisslan/ sexslav/bärare åt en av Kongos gerillagrupper... Hon tyckte att tyget var så mycket att hon borde sy en blus också, men den har jag inte använt än (den var inte sydd efter mått så den är lite i största laget).Vi har fler tyger som väntar på att bli förvandlade till klänningar och kjolar till framför allt mellansyster. Men hon brukar ju inte åka med till Bukavu, så vi får vänta på att vår kvarterssömmerska i Kigali skall dyka upp igen. Vi vet inte riktigt vart hon tagit vägen. /Mamma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rwandafamiljen - 18 februari 2011 13:26


Nu är jag hemma igen (i snön och kylan...) - hamnade inte i den del av landet som ser ut som på bilden i förra inlägget, utan i delar som mer liknar vad jag känner till sedan tidigare från andra länder i samma världsdel. Platt, torrt, soligt och d...

Av Rwandafamiljen - 21 december 2010 21:30


Undertecknad fick idag en trevlig "julklapp" i form av besked att det inom kort bär av till sydligare breddgrader. Plus 50 - 60 graders skillnad i temperatur mot härhemma i Sverige blir skönt för en vinterhatare. Och lite nya vyer jämfört med tidigar...

Av Rwandafamiljen - 19 juli 2010 17:30


Äntligen kom jag iväg på den efterlängtade återresan till Burundi! Utsändande organisation ändrade förutsättningarna när vi redan påbörjat resan i juni, så det var bara att återvända hem från Bryssel och vänta några veckor...   Nu har vi knappt t...

Av Rwandafamiljen - 14 juni 2009 19:48

Se på detta utmärkta inslag från norsk TV, de första 7,5 minutrarna....

Ovido - Quiz & Flashcards